fredag 13. november 2009

En merkedag for norsk design

Hva kan man sammenligne med at en norsk lampeprodusent dominerer juleutstillingen i Illums Bolighus i København? Hvis vi tenker fotball eller popmusikk, kunne vi sagt at dette er som at Norge vinner mot England på Wembley, eller at Aha topper Billboard 100.
Nyheten om at Cathrine Kullbergs Norwegian Forest-lamper nå dominerer varehusutstillingen i København, er akkurat blitt kjent. Jeg kan bare håpe at norske journalister forstår hvor stor denne begivenheten er, og at de formidler det videre til inspirasjon både for publikum generelt og for andre norske designtalenter.
For i motsetning til fotball og popmusikk, som er relativt forgjengelig, er Kullbergs lamper et sjeldent eksempel på en fysisk norsk designsuksess. Suksessen Norwegian Forest viser at designtalent og en god ide kombinert med energi og utholdenhet kan lede til et fantastisk resultat også for en norsk enmannsbedrift.
Og er du i tvil om hvorvidt PH-lampen nå er ut, så er nok dessverre svaret ja. Nå skal skogen igjen inn i stuen/stua, men definitivt på et mer elegant vis enn på 1980-tallet.

Ingen kommentarer: