tirsdag 3. november 2009

Lev livet - kjør bil! Hilsen Staten


Statens vegvesen gratulerer meg i dag i brevs form med at jeg har en 16-åring i huset. "Om to år kan den unge ta førerkort", heter det i brevet. Videre kommer masse relevant informasjon om øvelseskjøring og invitasjon til et eget informasjonsmøte. "Vi foreslår at dere bruker de to neste årene aktivt og begynner øvelseskjøringen allerede nå", skriver etaten. Brevet avsluttes med "Velkommen til en hyggelig trafikkveld".
Men min forskrudde sønn har for lengst uttalt at han av miljøpolitiske årsaker vil utsette å ta lappen så lenge han kan. Han har faktisk funnet ut dette på egen hånd, selv om hans far nok for mange fremstår som hovedmistenkt for opphavet til en slik holdning.
Hvordan skal han forstå statens holdning til privatbilisme når Staten inviterer ham til en hyggelig trafikkveld, fremfor en hyggelig kollektivtransportkveld. Har jeg avlet en sønn som i praksis er et samfunnsnedbrytende element med sitt ønske om ikke å ha bil, men heller bruke kollektivtransport?
Hvem har bestemt at Statens vegvesen skal pushe kjøreopplæring på 16-åringer. For det er vel noe som er politisk klarert? Når kommer brevet fra Miljøverndepartementet hvor 16-åringene inviteres til et hyggelig kollektivtransportmøte om hvor viktig det er å bruke privatbil minst mulig.
Når det brevet kommer, skal jeg av egen lomme spandere en øl på samtlige ansatte i Miljøverndepartementet. Jeg føler på meg at disse pengene er relativt trygge.

Ingen kommentarer: