torsdag 29. oktober 2009

Kom igjen, Knut!


Alle taxier i byen står og går på tomgang på holdeplassene selv om det er forbudt. Politiet, som er satt til å håndheve reglene, svarer ikke på noen av mine tre e-poster om temaet og Justisdepartementet synes ikke det er noe interessant at de ikke svarer. Kom igjen Knut, nå er det på tide at du får bilistene til å skru av motoren.

I en e-post stilte jeg i dag et et enkelt spørsmål til justisministeren: Er justisministeren bekvem med at forbudet mot tomgangskjøring ikke håndheves?

Tomgangskjøring er forbudt ved lov, men praktiseres likevel i stort omfang. For eksempel er det typisk at drosjer lar motoren gå på holdeplassene. Politiet i Oslo har etter tre skriftlige henvendelser ikke besvart min henvendelse om saken.

For spesielt interesserte, refererer jeg svaret fra Lovavdelingen i Justisdepartementet på mitt spørsmål om hvordan jeg skulle forstå at Politiet i Oslo ikke svarer på mine spørsmål i saken:

"Når det gjelder kravet til forvaltningens saksbehandlingstid i forvaltningsloven § 11 a viser jeg til Justisdepartementets tidligere svar gjengitt på den nettsiden du har linket til. Det er for tiden ikke planer om å revidere forvaltningsloven på dette punktet. For øvrig nevner jeg at enhver som mener seg utsatt for urett fra forvaltningens side, herunder at saksbehandlingstiden har vært for lang, klage til Sivilombudsmannen, jf. sivilombudsmannsloven § 6."

4 kommentarer:

Alex sa...

Burde snart sivilombudsmannen få en klage?

Hvem er det forresten?

Harald Nyquist sa...

Hei Alex! Har forhørt meg med Sivilombudsmannen, som for øvrig er den lille manns klageinstans når hun/han føler seg forurettet av staten. (Lyder jo som noe som er spesiallaget for meg?) Men de sa at hvis jeg vil ha svar, bør jeg sende brev - i papirs form! Jeg kunne ikke regne med å få svar på e-post. Vel, de svarer vel på det de synes det er lett å svare på, tenker jeg :)

Unknown sa...

Harald, er du sikker på at dette er sant, det med drosjer og tomgang?
Kunne du ikke i så fall be RESPONS (;-) om å gjøre en undersøkelse blant drosjesjåfører, spørre 100 stykker om de lar bilen gå på tomgang, og så - når du har en nyhet etter Aften Aftens preferanse, som sikkert når førstesiden (85% av oslos drosjesjåfører bryter tomgangsbestemmelsene). Da svarer vel politiet.
En hvilken som helst miljøorganisasjon betaler gladelig for dette?

e

Harald Nyquist sa...

Nei, jeg er ikke sikker. Men forleden passerte jeg tretusen (overdriver litt) tomme drosjer på Aker Brygge og ALLE lot bilen gå på tomgang. Sjåførene sto til og med utenfor bilene og diskuterte. Jeg vinket smilende til dem og minnet om tomgangsforbudet. Det likte de ikke. Og kanskje mest interessant - jeg tror ikke de skjønte hva jeg mente. Denne loven har de etter alt å dømme ikke hørt om. Min forklaring: Det er veldig lenge siden den har blitt håndhevet.