tirsdag 15. september 2009

Etter oppfordring: Mitt miljønorge

Nå som Norge så ettertrykkelig har stemt miljøpartiene SV og Venstre nord og ned i årets stortingsvalg, er det kanskje paradoksalt å lansere Mitt miljønorge. Men etter utallige oppfordringer (eller nærmere fra bestemt Ola på jobben) vil jeg her beskrive Mitt miljønorge, slik det bør være.
Sykler: Merverdiavgiften på sykkelreparasjoner fjernes naturligvis. Dette vil stimulere både til sykling og gjenbruk av sykler og vil koste forsvinnende lite på statsbudsjettet, omtrent like mye som fem meter motorvei, vil jeg anta. Simpelt sykkeltyveri straffes med en strafferamme på tre til fem år, med minimum ett års utbetinget fengsel. Og så en liten perle (ikke sant, Jørund): Sykler til under kr 4000 forbys importert og solgt. Årsaken er at billigsyklene stimulerer til en uheldig bruk og kast-kultur. Naturligvis vil også veinettet bli dramatisk omgjort til å passe syklister. Gatene i bysentrum vil endres til rene sykkeltraseer. (Dette vil nok slå an i mange miljøer, ja.)
Biler: Drivstoffprisen stiger fra dagens tolv kroner til 30 kroner. Annenhver søndag er bilfrie dager. All bruk av bil som ikke er nødvendig for redde liv eller helse, forbys. Vi klarte det i 1972. Dette vil bli fantastiske og stille dager, som vil gi folk nye perspektiver og opplevelser. (Folk vil jo bli gale av raseri, så jeg trenger nok å styrke politiet en smule i introduksjonsfasen.)
Flytrafikk: Her vil det bli helt nye tider, eller skal vi si gamle tider. Flybilletter skal indeksreguleres til å koste det samme som de relativt sett gjorde på 50-tallet. Da snakker vi om at billettene blir omtrent ti ganger så dyre som i dag. Markedsføring av flyreiser forbys ved lov, på lik linje som loven mot markedsføring av tobakk og alkohol. Her tror jeg nok at vi trenger enda mere politi, ja helst døgnkontinuerlig vakthold for å beskytte regjeringen og spesielt miljøvernministeren.
Sånn kunne jeg fortsatt, men det holder kanskje i første omgang. Neste episode: Mitt helsenorge – med spesielt blikk på tobakkspolitikken.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Som jeg skulle sagt det selv. Bare at jeg ville lagt til at veinettet i Norge skulle kritisk vurderes mot tilbakeføring. Tilbakeføring til jordbruksareal eller natur, og det som streng tatt er nødvendig for å opprettholde liv og helse bare skulle vedlikeholdes heretter.
Ola

Jørund Mikael Øvergaard sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.