søndag 6. september 2009

Lønnsfest i desember: Slik svarte partiene

Tidligere i år varslet jeg at jeg ville be de politiske partiene om å tilkjenngi deres holdning til ordningen med halvt skattetrekk i desember. Se min henvendelse og svarene fra partiene under:

Likelydende henvendelse til norske politiske partier

Siden 1950-tallet har norske lønnsmottakere fått utbetalt desemberlønn med halvt skattetrekk. Ordningen hadde muligens en hensikt for femti år siden, men i dag fremstår ordningen for undertegnede som en uheldig statlig impuls for å øke det kommersielle preget på en høytid som fra før av nærmest er ødelagt av materialisme. I forbindelse med en debattartikkel om halv skatt i desember, ber jeg om at de partier som eventuelt synes at dagens ordning bør avvikles om å melde dette til meg slik at jeg kan referere til dette i artikkelen.

Slik svarte partiene:

post@arbeiderpartiet.no: Arbeiderpartiet har ingen planer om å avvikle ordningen med halv skatt.
frp@frp.no: FrP har ingen planer om å endre ordningen med halv skatt i desember.
krf@krf.no: Dette er ikke en problemstilling som har vært diskutert hos oss i det siste. Vi har
dermed ikke tatt noe spesielt initiativ i dette spørsmålet.
mdg@mdg.no: Vi har ikkje teke stilling til dette, men eg ser umiddelbart poenget ditt, vi skal
neppe gå i mot ei endring her.
raudt@raudt.no: Rødt ønsker generelt å senke skatten på arbeid, og øke kapitalbeskatningen. Derfor ønsker vi fortsatt at vanlige lønnsmottakere skal betale mindre skatt i desember, en måned der mange reiser på ferie og bruker litt ekstra penger - ikke bare på varer, men også på opplevelser.
post@sv.no: Å fjerne halv skatt i desember, ville bare ført til en liten reduksjon i skatten resten av året. Å ha halv skatt i desember, er derfor noe SV ikke kommer til å fjerne. Hvis man ønsker å ikke bidra til økt materialisme i høytiden, kan man jo gi bort til veldedige organisasjoner det beløpet duvanligvis ville betalt i skatt.
venstre@venstre.no: Venstre har ikke noe bastant syn på ditt spørsmål, men vi er åpen for en ordning hvor arbeidstagerne/skattebetalerne selv kan få bestemme om de vil ha halv skatt i desember eller om den samlede skatteinnbetaling skal deles likt over alle måneder.

Ikke besvart: politikk@hoyre.no
Mottatt, men ikke besvart: epost@sp.no

Ingen kommentarer: