tirsdag 14. juli 2009

Service i sommer, del I


Fordi jeg i likhet med et par hundre tusen andre nordmenn en eller annen gang har kjøpt en dvd på cdon.com, blir jeg belønnet med en e-post som neppe kan ha vært innom informasjonsavdelingen før den gikk ut.
cdon.com er Norden største nettbutikk for blant annet musikk og film. Derfor er det også viktig for dem å holde orden i de administrative sysakene. Problemet er bare at cdon.com glemmer at det er stor forskjell på den måten en revisor foretrekker å formulere seg på og den måten en informasjonsmedarbeider gjør det. Under følger e-posten, men mine kommentarer i kursiv


Emne: Servicemail fra CDON.COM (Saken synes å gjelde en vare jeg har bestilt, men det stemmer ikke)
Tekst: Ny betalingsmottaker / Nytt Kontonummer (Hva? Er ikke cdon lenger cdon?)
Fra og med den 18. Mai samarbeider CDON.COM med Kreditor når du handler mot faktura. (Hva? Hvem er Kreditor? Hva menes med handle "mot" faktura? Betyr det at jeg ikke betaler med Visa?)
Det innebærer blant annet at du som kunde kommer til å få utbedret service, men også at du framover betaler til et nytt kontonummer og til en ny betalingsmottaker. (Hvordan kommer jeg til å få "utbedret service"? Hva er forskjellen på "utbedret" og det mer kjente begrepet "bedre" service?)
Vær observant på at du må angi den nye Plussgirokontoen når du betaler via Internettbank. (Oj da, hva i all verden er en Plussgirokonto? Det lyder svensk, kan vi ha snublet litt i oversettelsen her?)

Før jeg blogget denne saken, brukte jeg litt tid på å sjekke hva saken egentlig gjelder, og her er mitt forslag til tekst som kunne gått ut fra cdon.com:


Emne: Ny konto for deg som ikke bruker visa på cdon.com
Tekst: Kjære kunde. De fleste som handler på cdon.com bruker visa, men du kan også betale med en vedlagt faktura. Firmaet Kreditor/Nordea Finans AB vil fremover ta seg av innbetalingene til cdon.com. Ved fakturahandel ber vi deg derfor om å passe på å betale til den nye kontoen som er angitt på fakturaen og ikke til den du har brukte tidligere.
For deg som bruker visa, blir det ingen endringer.



Du får være dommer.

1 kommentar:

Monica sa...

Jeg velger tekst nr 2!!!
Den forsto jeg faktisk,- i motsetning til tekst nr 1.