mandag 29. juni 2009

Å løfte en sten


Løft en sten, og du kan bli overrasket over hva som ligger under. Selv syklet jeg forbi åtte taxier på tomgang i dag morges, og forsøkte å finne ut hvordan det står til med håndhevingen av forbudet mot tomgangskjøring.

I Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) § 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m., lyder det

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

Ved googling av hvem som håndhever forbudet, kom det frem at dette i mitt tilfelle var Oslo kommune, trafikketaten. Ved henvendelse dit fikk jeg uformelt bekreftet at overtredelse av bestemmelsen om tomgangskjøring var et omfattende problem.

Årsaken til at de åtte taxiene lot bilene sine gå, er sannsynligvis at bilenes air condition dermed holder bilene kjølige. Denne begrunnelsen er imidlertid ikke gyldig som et unntak fra forbudet mot tomgangskjøring.

Håndhevingen er imidlertid ikke trafikketatens, men politiets ansvar. Ved besøk på politi.no, får jeg ikke noe treff hverken på "tomgangsskjøring" eller "tomgang".

Jeg ringer politiet, men får ingen forklaring på hvorfor temaet tomgangskjøring ikke (?) er omtalt på politiets nettsted. Jeg får heller ikke noen presis opplysning om hvilken størrelse boten for tomgangskjøring har, men at den er i størrelsesorden 2000-4000 kroner.

Spørsmålet blir hva politikerne ønsker at vi tenke om tomgangskjøring. Jeg har behov for en avklaring:


  • Er myndighetene, politikerne og politiet bekvemme med at forbudet mot tomgangskjøring ikke respekteres?

  • Har taxinæringens organisasjoner noe budskap til sjåførene som bryter loven?

  • Har politiet noen plan om å intensivisere kontrollen av taxier på tomgang?

Denne artikkelen sendes som tips til Aftenposten, men forhåpning om at redaksjonen kan se nærmere på saken.
PS: Den første observasjonen av åtte taxier på tomgang på rad, ble gjort på vei til arbeid ved SAS-hotellet. På vei hjem sjekket jeg holdeplassen bak Stortinget (se foto), og her var situasjonen identisk - åtte taxier og samtlige lot motoren gå på tomgang. Bak Stortinget.

1 kommentar:

Monica sa...

Jeg er imponert over ditt engasjement og din energi når det
gjelder miljø! Kloden skulle ha hatt flere som deg!! :-)