torsdag 15. januar 2009

Åpent brev til Telenor



Telenors oppdatering av e-postadresser i kunderegisteret
I januar 2008 bestemte jeg meg for å legge ned min e-post-adresse harald@mediefeber.no og flytte all min post over til min nye adresse. Et år senere har jeg helt smertefritt lykkes med å endre min e-post-adresse i femti forskjellige registre (pluss personlige kontakter) mens e-postadressen i Telenor fortsatt er feil. Den fremstår som riktig i databasen, men all e-post med informasjon og nyheter om ADSL tikker fortsatt inn til feil adresse.
Telenor har flere ganger konstatert at ”nå kan vi bekrefte at adressen er endret”. Selv etter et år har ikke Telenor klart å oppdatere min e-postadresse. Hvor vanskelig skal en slik oppgave egentlig være? Hvor mye tid skal en privatperson bruke på dette?
Etter en del frustrasjon, sendte jeg i sommer et brev per post hvor jeg ba om å få oppdatert adressen og fikk deretter beskjed om at saken var løst:
Subject: Henvendelse vedørende endring av epost adresse
Hei! Vi viser til ditt brev mottatt 28.02.08 og bekrefter at din epost adresse ble endret til xxx(at)online.no den 22.02.08.
Vennlig hilsen Cathrine Hansen, Telenor Kundeservice
Men e-postene fortsatte å tikke inn til feil e-postadresse. Saken har fortsatt status som uløst, selv om jeg tre ganger har fått formell beskjed om at den er løst.
Er dette en holdbar praksis overfor Telenors kunder?
Jeg fikk i høst endelig kontakt med saksbehandler Tommy Eliassen og gjengir her noen utdrag av kommunikasjonen med ham:

14. august: Jeg må bare beklage at årsaken til at du ikke har fått noe tilbakemelding, er at jeg ikke har fått noe beskjed fra den jeg meldte feilen til. Jeg har nå purret dette. og venter på svar.
12. september: Da har jeg snakket med de en gang til. De ser nå ut til å ha rette feilen. Så nå håper jeg på at det skal funke.
28. september: Jeg har nå send hele mailen din videre til min kontakt anngående dette problemet. Jeg har også forespurt om de kan ta direkte kontakt med deg.
9. desember: Jeg fikk mailen og har videresendt den til de som skulle ha ordnet dette for lenge siden.
Jeg har mistet oversikten over hvor mange ganger jeg nå har henvendt meg til Telenor for å få løst saken. Jeg har flere ganger bedt om få kontakt med vedkommende som har ansvaret i saken, men har ikke lykkes med dette. Jeg håper nå at rette vedkommende tar tak i denne saken.
Mitt eksempel viser at Telenor på et eller flere områder har kritiske problemer knyttet til registrering av kunders e-postadresser. Kundeservicen i denne saken er svært betenkelig.
Jeg ber om en tilfredsstillende forklaring og naturligvis også en umiddelbar løsning.

Vennlig hilsen
Harald Nyquist

Kopi: Forbrukerombudet, Postboks 4597 Nydalen, 0404 Oslo

Ingen kommentarer: