søndag 10. mai 2009

Coca Cola-mysterier


Min sønn er glad i Coca Cola, men både han og jeg vet at Coca Cola ikke er en naturlig del av et balansert kosthold. Innimellom er det ok, men det må ikke skli ut.
Etter at min sønn hadde tømt colaflasken, ble jeg sittende å lese etiketten, og det var da jeg fikk rene DaVinci-koden-opplevelsen. De tilsynelatende trivielle opplysningene etterlater flere interessante og nærmest gåtefulle spørsmål.
Det første jeg noterte meg med interesse, var at Coca Cola oppgir hva halve flasken inneholder av sukker. De beskriver sukkerinnholdet i «en porsjon», som ifølge Coca Cola er på 250 ml. Det naturlige ville være å beskrive sukkerinnholdet i hele flasken, eller per 100 gram. Mitt spørsmål til Coca Cola på bakgrunn av at de har valgt et kvantum på 250 ml blir:


  • Er årsaken til at Coca Cola oppgir sukkerinnholdet i halve flasken at Coca Cola mener at man kun bør drikke halve flasken per dag?

Har Coca Cola eventuelt forbrukerdata som tilsier at det er typisk å drikke en halv flaske, skru på korken og spare de resterende 250 ml til en annen dag? Eller kanskje den typiske brusdrikker velger å drikke én porsjon og deretter helle resten ut på bakken?
Som den skeptiker jeg er, er min første tanke at Coca Cola har valgt å operere med 250 ml fordi dette gir en halvert sukkermengde i prosent av "veiledende daglig inntak" (se under), men dette behøver jo ikke stemme. Forholdet kan ha en annen forklaring og jeg ser gjerne at Coca Cola oppgir svaret.

Den neste mystiske formuleringen satte virkelig min stolte akademiske bakgrunn på prøve: «Prosent av veiledende daglig inntak for en voksen basert på en kost på 2000 kckal (8360 kJ)» Jeg måtte lese formuleringen gang på gang, og fortsatt er jeg i tvil om hva Coca Cola mener. Setningen gjelder innholdet sukker i «en porsjon på 250 ml» som oppgis til å være «27 prosent».
Jeg er ikke den første som stusser over hva "veiledende daglig inntak" er. Les gjerne artikkelen Aftenpostens artikkel Strid om ny matmerking. Termen kan lett forveksles med "anbefalt daglig inntak", og jeg ser med spenning frem til dagen da norske myndigheter inkluderer Coca Cola som en del av det anbefalte kostholdet. Det eneste mennesker trenger i drikken Coca Cola, er nemlig vannet. Vi trenger ikke sukkeret, eller andre av de tilsatte stoffene. Er du overrasket over at vi ikke trenger sukker, les gjerne Sukker gjør ingen godt og Sukker er like farlig som tobakk
Hvis det er slik at Coca Cola spekulerer i folks manglende begrepsapparat og ernæringsmessige innsikt når de opererer med ordet veiledende, er dette interessant for oss forbrukere. Mitt
andre spørsmål til Coca Cola er derfor:


  • Anbefaler Coca Cola ut fra et ernæringsmessig standpunkt at vi forbrukere inntar den typen sukker som er i Coca Cola som en del av det daglige kostholdet? Eventuelt hvor mye sukker mener Coca Cola at vi bør få i oss i løpet av dagen?

For alt jeg vet refererer Coca Cola kanskje bare til hvor stor del av kaka de tar ansvar for i det skakkjørte gjennomsnitlige daglige sukkerinntaket vårt, som jo for øvrig har ført til at overvekt er en av våre nye folkesykdommer. Da kunne de med hell formulert dette ansvaret noe tydeligere enn via den kryptiske veiledende daglig inntak.
Jeg ser med forventning frem til svaret fra Coca Colas PR-avdeling.

Ingen kommentarer: