søndag 28. juni 2009

Somling satt i system


Mens næringlivet må finne seg i regelmessig å bli testet på svartider og kundeservice, slipper statsforvaltningen unna uten noen konkret begrensning på hvor lenge de kan bruke på å svare på et spørsmål.

Dette kommer frem i svaret fra Justisdepartementet på mitt spørsmål om hvor lang tid et departement kan bruke på å svare på et spørsmål. Svaret dokumenterer ikke bare at staten kan somle, men også at staten har satt somling i system.

Spørsmålet om hvor lang tid et departement kan bruke på å svare på et spørsmål er relevant blant annet i forhold til de tidligere artiklene Lett spørsmål tok staten fem måneder og Noen der? Se også artikkelen Orakelet i Leikanger

I forbindelse med forberedelser av for eksempel politiske utspill eller forskningsarbeid, vil statsforvaltningen ofte være en naturlig instans å hente data og kunnskap fra. Men desto lengre tid det tar å hente svare ut fra staten, desto vanskeligere blir det å planlegge fremdriften i slikt arbeid.

Vi skulle kanskje tro at statsforvaltningen var nødt til å gi et svar til den som spør i løpet av en måned, to måneder eller i det minste tre måneder, men dette er IKKE tilfelle. Statsforvaltningen er ikke pålagt noen frist for hvor lang tid de kan bruke på å svare.

Forbrukerjournalister måler regelmessig hvor lang tid det tar å få svar fra forskjellige kommersielle aktører, slik som i Aftenpostens artikkel Helt mørkt hos Hafslund

Årsaken til at disse testene foretas, er åpenbar: Publikum ønsker å få løst en sak mens den er aktuell og ikke når den begynner å støve ned. Dette prinsippet er naturligvis ikke mindre aktuelt for statsforvaltningen enn for privat næringsliv.

Slik lyder svaret fra Justisdepartementet:

Det følger av forvaltningsloven § 11 a første ledd og uskrevne normer for god forvaltningsskikk at saksbehandling skal påbegynnes og gjennomføres uten ugrunnet opphold. Dette er en skjønnsmessig regel, og hva som i det enkelte tilfellet vil være en forsvarlig saksbehandlingstid, vil variere med sakens art og omfang, tilgjengelige ressurser m.v. På denne bakgrunn vil saksbehandlingstiden kunne være svært forskjellig fra sak til sak og fra forvaltningsorgan til forvaltningsorgan.

Som du ser av dette, vil altså hvor lang tid et departement kan bruke på å svare på en henvendelse som din, variere avhengig av konkrete omstendigheter.

Etter forvaltningsloven § 11 a andre ledd skal forvaltningsorganet snarest mulig gi et foreløpig svar dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares. Det skal i det foreløpige svar angis hvorfor henvendelsen ikke kan behandles tidligere. Dersom det er mulig, skal det også angis når endelig svar kan ventes. Hva som anses som uforholdsmessig lang tid, vil bero på en konkret vurdering hvor det blant annet legges vekt på sakens omfang og kompleksitet og hvor mange forvaltningsorganer som er involvert.

Ingen kommentarer: