lørdag 6. juni 2009

Foreløpig NRK-punktum


I min langvarige kamp for å styrke faktagrunnlaget i NRKs nyhetsdekning, setter jeg nå foreløpig punktum.
Jeg fikk som kjent medhold av kringkastingsdirektøren i januar om at nyhetsoppslag som baserte seg på undersøkelser skulle medføre at NRK publiserte undersøkelsene, uten at dette førte til noen synlig endring i NRKs praksis.
Nettstedet journalisten.no publiserte nyheten om at NRK nå fremover skulle publisere underlaget. Dette bekreftet at saken har journalistisk relevans, og det er bare å beklage at NRK ikke har fulgt opp sitt eget løfte.
Fra Kringkastingsrådets sekretær fikk jeg opplyst at min sak ble ansett som ferdig behandlet, siden rådet var tilfreds med kringkastingsdirektørens redegjørelse. På grunnlag av dette absurde svaret, sendte jeg 30. april en e-post til rådets leder Kjellaug Nakkim.
Denne e-posten har per i dag, altså mer enn én måned senere, ikke blitt besvart.
Enkelte har vært kritiske til Kringkastingsrådets funksjon, og sakskomplekset jeg har tatt opp gjør ikke bildet spesielt mer positivt. Det setter også NRKs ledelse i et underlig lys.
Jeg har lykkes med å peke på en stor svakhet ved nyhetsdekningen i Norges største mediebedrift, og også pekt på hvilke uheldige konsekvenser svakheten kan lede til. Dagens praksis kan bidra til å skape feilaktige premisser for utviklingen av politiske saker og naturligvis til å villede publikum.
Min innsats i saken vil være tilgjengelig på nettet så lenge min blogg eksisterer. Takket være Googles prioritering av egne bloggere, vil den som søker på dette temaet enkelt finne frem til min dokumentasjon. Temaet burde være av interesse for studenter innen journalistikk og medier og kommunikasjon og eventuelt debattanter.
Alle interesserte er velkomne til å sitere meg, eller å bygge videre på det arbeidet jeg har påbegynt.

Ingen kommentarer: