fredag 7. november 2008

Bli hjemme - plutselig kommer Posten




Jeg vet ikke hvordan Posten er å forhandle bedriftsavtaler med, men overfor privatpersoner som venter postpakker er de knallharde: Enten er du der når Posten velger å komme, eller så tar de meg seg pakken og drar videre.

I forrige uke klarte jeg ved en kjedelig feil å bestille mine bøker fra Amazon til min privatadresse og ikke til min jobbadresse. Jeg skjønte rekkevidden av denne feilen først da det var for sent. Nei, nei, tenkte jeg. Nå kommer pakken til min privatadresse. Det går sjelden like bra som når jeg får den på arbeid sammen med den andre posten til min arbeidsgiver.

Så da jeg kom hjem forleden lå det lapp i postkassen til meg. Jeg hadde ikke vært hjemme, og derfor fikk ikke Posten levert pakken. Jeg forsøker å holde avtaler så godt jeg kan, og liker derfor dårlig å få en skriftlig beskjed om at siden jeg ikke holdt min del av avtalen, så ble det ikke noe pakke på meg. Men Posten har jo aldri gitt meg beskjed om at de skulle komme?

Jeg har tatt opp denne erfaringen med andre, og de jeg har snakket med er enige. Det er fint med pakker rett på døren, men det er ganske forvirrende å erfare at det som avgjør om du får pakken eller ikke er ren flaks. Enten er du hjemme akkurat når Posten kommer, ellers blir det ingen pakke.

I Postens iver etter å levere pakker på døren, har de så vidt jeg kan se hoppet over et ganske avgjørende moment. De varsler ikke at de kommer. Og når de ikke varsler at de kommer, så må det være ganske mange privatpersoner som i strid med hva Posten foretrekker gjør som meg - de velger å forlate huset. Mange går på jobb, noen er kanskje ute og handler. Vi har forskjellige gjøremål, men vi har én ting felles; vi er ikke hjemme og venter på at Posten skal komme med en pakke som vi ikke har fått beskjed om at Posten kommer med.

Blomsterbudene henger blomstene på døren. Dette blir en litt for risikabel løsning for Posten. Ikke sender Posten sms eller e-post om at de har tenkt seg innom heller. De stiller enkelt og greit opp med pakken når det er din tur på på listen. Ikke vil de ringe på hos naboen og sette igjen pakken der heller. Man kan ikke stole på noen i dag, bortsett fra postkassene da. Men når pakken er for stor for postkassen, da går alt i svart for Posten.
De ringer på og er det ingen hjemme, da har du tapt. Dette var din sjanse. Dette er din feil og ditt problem. Posten var her, men du var ikke hjemme.

1 kommentar:

Monica sa...

My sentiment exactly :-)