torsdag 13. november 2008

Tretti bortkastete årsverk


En stikkprøve jeg har foretatt viser at bare halvparten av varene som ligger på Torget på Finn.no er til salgs. De andre varene er solgt, men selgeren har ikke tatt seg bryet med å fjerne annonsen. Et overslag*) viser at Finn på grunn av dette totalt sett lar kundene kaste bort tid tilsvarende tretti årsverk.

Jeg sendte for en uke siden en e-post til ti forskjellige selgere av sykler og spurte om sykkelen var til salgs. Syklene hadde ligget i over en måned på Finn. Fem svarte aldri, noe som vanskelig kan forstås annerledes enn at sykkelen er solgt. To av ti hadde solgt én av syklene de hadde annonsert, mens den andre fortsatt var til salgs. Tre svarte at sykkelen fortsatt var til salgs. Stikkprøven viser det rutinerte Finn-brukere allerede vet - at en vare annonseres på Finn behøver ikke å bety at den er til salgs. Kanskje er så mye som annenhver vare som annonses solgt.
Hvorfor gjorde jeg denne stikkprøven? Årsaken er at jeg regelmessig opplever at annonserte varer på Finn forlengst er solgt. Finn vier ikke den nødvendige oppmerksomhet til mekanismene mellom selger og kjøper. Mens Ebay krever at selger opererer med "buy-it-now" eller "gi bud", aksepterer Finn både at selger annonserer en vare uten pris og at selger ikke fjerner annonsen selv om varen er solgt. Resultatet er at spesielt kjøper men også selger kaster bort masse tid.
Erfarne brukere av Finn vet at for å gjøre et virkelig godt kjøp, må du sitte ved PC'en og oppdatere nettsiden hvert minutt. Det føles elementært å måtte si det, men de gode tilbudene forsvinner på timen, mens de dårlige blir liggende i uker og måneder. Dette er markedets lov, men til denne loven hører en uskreven forskrift: Når varen er solgt, fjernes annonsen. Men i forhold til denne "forskriften" svikter Finn kjøperne og unnlater å disiplinere selgerne.
Finn publiserer mer enn én million annonser på Torget hvert år. Vi kan tenke oss at halvparten av disse annonsene genererer tre bortkastete henvendelser hver fordi varen allerede er solgt. Hvis hver henvendelse og hvert svar tar ett minutt, blir resultatet seks millioner bortkastete minutter. Omregnet til årsverk, betyr dette at Finn "holder tretti personer i arbeid" hvert år bare fordi nettstedet ikke har bedre rutiner for å fjerne annonser for produkter som er solgt. At kundene totalt sett også kaster bort millionbeløp på sms og telefonsamtaler kan vanskelig bortforklares.
For over hundre år siden spurte Lenin "Hva må gjøres?" og det gjør kanskje Finn også? Svaret er følgende:
· Ny maksimal liggetid for en annonse: To uker, ikke to måneder som i dag. Resultatet vil forebygge det enorme volumet usolgte varer som i dag annonseres på Finn. Samtidig vil det stimulere til mer realistisk prising. Med to ukers liggetid vet selger at varen får kortere tid å møte kjøperne på. Da må prisen ned.
· Ansvarliggjør selgerne: Selgere må identifiseres med fullt navn og med karakterbok for transaksjoner. Unnlater selgerne å fjerne solgte varer, bør dette fremgå i et karaktersystem.
· Kun én vare per annonse: Selv om tanken bak kan være god, fungerer dagens system ikke. Så lenge du ikke har lov til å redigere teksten i en annonse etter publisering, har Finn faktisk skapt et system som inviterer til at annonser med flere varer blir misvisende straks den ene varen er solgt og den andre varen fortsatt er usolgt.

Vi kunder ser frem til den dagen Finn gjør de nødvendige grep for at kundene ikke helt unødvendig skal måtte kaste bort sin tid.

*)Kalkyle:

En million annonser hvorav halvparten averterer varer som er solgt
500 000 annonser som genererer tre spørsmål (sms/mobil/e-post) og (ideelt) tre svar fra selger
Seks kontakter på 500 000 annonser à ett minutt gir tre millioner minutter
Tre millioner minutter delt på 60 blir 50 000 timer
50 000 timer delt på (arbeidsdag) 7,5 t gir 6666 dager
6666 delt på (årlig snitt) 200 arbeidsdager gir 33 årsverk

Forbehold om regnefeil. Kalkylen er ment å belyse en problemstilling, ikke å påstå et faktisk forhold.

1 kommentar:

Unknown sa...

Interessante kalkyler og innspill. Hvis brukervennligheten kan bli bedre på FINN av kortere annonsetid, så er vi i FINN positive til det. For å finne ut hva folk ønsker, har vi laget en avstemning på labs.finn.no.