søndag 23. november 2008

Meglere som elsker papir


De har stadig vært annonsert over en helside i Aftenposten denne høsten: Eiendomsmeglere som skryter av hvor viktig det er å annonsere boligen din på papir, aller helst med en ”garantipakke” i Aftenposten. Eie Eiendomsmegling rykker ut som stolt forsvarer av at boligselgere skal svi at trettitusen på annonser i Aftenpostens papirutgave. ”Alt annet er tilleggsprodukter”, sier Kristine Mevik i Eie Eiendomsmegling.
Mitt ønske er at eiendomsmeglerne som ikke kan få fullrost Aftenposten nok samler seg i én gruppe og de som derimot mener at Aftenposten i praksis er en blodsuger på boligomsetningen samler seg i den andre gruppen.
Dette er en nødvendig klargjøring for oss vanlige folk. Da ser vi hvem vi skal velge. For hvorfor skal vi stole på en megler som mener at ”alt annet enn Aftenposten er tilleggsprodukter”, når alle med et minimum av erfaring fra omsetning av boliger vet at kjøperne orienterer seg om boligmarkedet på Finn? Hvor lenge må vi akseptere at det å abonnere på Aftenposten resulterer i en meningsløs opphopning av papiravfall som en følge av papirbasert markedsføring av (primært) eiendomsmeglere og (sekundært) objektene de har til salgs?
Man spør seg naturligvis hvorfor Eie Eiendomsmegling går til så tydelig forsvar for noe så anakronistisk som avisannonser for boliger? Jo, naturligvis fordi logoen til eiendomsmeglerne alltid er godt eksponert i avisannonsene. Hver annonse betyr en ny mulighet til å få en kunde. I forhold til muligheten til å få en kunde, kan man tydeligvis se litt gjennom fingrene med nødvendigheten av en garantipakke fra Aftenposten.
I virkeligheten er det Finn som er det avgjørende stedet å annonsere bolig, og alt du gjør utover dette er tilleggsprodukter. Det er god grunn til å tro at mange i dag velger å kutte ut Aftenposten, men har noen hørt om noen som tør å kutte ut Finn? Avisannonsene er sjanseløse sammenlignet med en annonse på Finn både i forhold til informasjonsmengde, illustrasjonsmuligheter, volum og søkemuligheter.
Vi trenger ikke høre hvor fantastiske garantipakker Aftenposten har. Det vi trenger å høre er følgende: Hvor mange av dem som kjøper bolig har kun hentet informasjon i Aftenposten? Disse raringene hadde det vært morsomt å få presentert over en helside i Aftenposten.
Kanskje de ville si ”Når jeg skal bruke fire millioner på en leilighet, ser jeg etter den i Aftenpostens papirutgave. Utvalget på Finn er alt for stort.”
Jeg tviler sterkt på at Aftenposten finner folk som vil stå frem med slike standpunkter. Eller hva mener Eie Eiendomsmegling?

Ingen kommentarer: