onsdag 5. november 2008

For late for bioetanol


SISTE: Finn har sett bloggen og ser på saken på ny. Norges overlegent største markedsplass http://www.finn.no/ (Finn) tilbyr alt fra sykler til lastebiler og er Norges største markedsplass for omsetning av personbiler. Men selv etter gjentatte henvendelser til Finn, vil ikke nettstedet akseptere drivstoffet bioetanol som søkekriterium. Biodrivstoff gir bilistene mulighetene til å komme seg fra A til B uten å øke netto utslipp av drivstoffgasser. Det er således betraktelig mer miljøvennlig enn bensin og diesel. Er ikke biler med denne drivstofftypen nok butikk for Finn, eller har markedsdominansen enkelt og greit gjort Finn late?
Som eier av en Volvo V50f er jeg interessert i markedsutviklingen for etanolbiler. Jeg følger derfor med på hva brukte biler omsettes for. Den nevnte modellen kan kjøres både på etanol og bensin og er således i klassen flexifuel. I Norge tilbyr Ford, Volvo og Saab bioetanoldrevne biler. Mest kjent er kanskje SAAB biopower.
Men prøv å søke opp slike biler på Finn. Det går ikke. Her er en rekke forskjellige drivstoffkategorier: Bensin, Diesel, Gass, Elektrisitet, Elektrisitet+bensin, Elektrisitet+diesel, Gass+bensin. Men det miljøvennlige drivstoffet bioetanol (E85) er ikke et søkekriterium. Hvorfor ikke? Jeg har ved to anledninger spurt Finn om dette. Jeg har blitt lovet svar, men det kommer aldri.
Legger du inn E85 i det åpne søkefeltet på Finn, får du i øyeblikket 40 treff. Dette bekrefter to ting: At det er mange biler på markedet med bioetanol som drivstoff og at de faktisk kan søkes frem hvis du vet hvordan du skal gjøre det.
Men etter to henvendelser til Finn vet jeg ennå ikke årsaken til at de ikke inkluderer bioetanol. Årsaken kan være at Finn ikke vet nok om bioetanol. Det kan jo også være at de vil fremme drivstofftyper med fossilt brennstoff, noe som i dag må betegnes som lite politisk korrekt. (Da er det jo heller ikke så rart at de ikke svarer på min henvendelse.)
Men mest av alt tror jeg at svaret er det de fleste monopolister tenker når de blir bedt om å bedre produktet: Hvorfor skal vi bedre tjenestene eller tilbudet når kundene ikke har andre steder å gå?

Ingen kommentarer: