tirsdag 10. mars 2009

Aj aj, Forbrukerombudet


Landets leverandører av GPS kan inntil videre glede seg over at de ikke behøver å informere om hva det koster å oppdatere kartet når de markedsfører GPS. Dette området er nemlig ikke prioritert av Forbrukerombudet.

Som varslet klaget jeg inn markedsføringen av GPS til Forbrukerombudet. I et standardsvar fra ombudet heter det: "Dersom vi får henvendelser som tyder på at det er store problemer i en bransje eller i tilknytning til et fenomen som vi ikke allerede har planlagt å jobbe særskilt med i 2009, vil vi selvfølgelig vurdere å la noen av de planlagte aktiviteter gå ut, på bekostning av det nye. Din klage er ikke av slik karakter at vi vurderer det som nødvendig å gripe fatt i problemstillingen på nåværende tidspunkt."

På bakgrunn av dette svaret har jeg sendt følgende e-post til direktøren som signerte brevet:

Takk for mottatt brev med avvisning av min klage på markedsføring av GPS, nærmere bestemt at GPS markedsføres systematisk uten at bransjen opplyser om hva årlig kartoppdatering koster. Jeg blir litt forundret over at avvisningen ikke er begrunnet i saklig feil i klagen, men i ombudets saksbehandlingskapasitet/prioriteringer. Kan ikke klagen behandles under følgende prioritering (ref. St.prp. 1): "Handel på nett held fram med å auke. Forbrukarombodet vil bidra til at forbrukarane ikkje blir villeidde, osv..."Elkjøp, Expert og de andre fører jo GPS på nett, men unnlater å gi prisopplysninger om oppdatering av kart. Jeg kan evt. sende pekere med eksempler. Jeg ser frem til å høre fra deg.

Det er synd hvis store saksområder prioriteres bort av ombudet. Skulle helsemyndighetene eller ordensmakten gjøre noe tilsvarende, ville det være et klart tegn på svikt i forvaltingen. Det er det kanskje i mitt tilfelle også?

Ingen kommentarer: