søndag 8. mars 2009

Kvalitetskontrollen i NRK svikter


Nok en gang har NRK publisert en nyhetssak basert på en meningsmåling uten at datagrunnlaget legges ved. Dette skjer til tross for at kringkastingdirektøren overfor Kringkastingsrådet i januar annonserte at datagrunnlaget i meningsmålinger fremover skulle publiseres sammen med nyhetssakene.
Den nye saken med tittelen Fremskrittspartiet er mest synlig, mangler ikke bare de påkrevde grunnlagsdata, men har i tillegg en vanskelig identifiserbar dataleverandør. I teksten heter det bare at spørreundersøkelsen er foretatt blant 400 norske journalister og den er ”utført for PR-barometeret Samfunn Norge”.
Ved forskjellige søk på internett kom jeg frem til at PR-barometeret Samfunn er en kommunikasjonsanalyse utført av konsulentselskapet Aalund Research Center i Århus. De har en norsk representant ved navn Gudbrand Gråbak, men firmaet er så vidt jeg kan se ikke registrert i Norge. Hadde jeg som journalist blitt presentert for en slik undersøkelse og erfart at avsender var såpass obskur, ville jeg slått på varsellampen.
Jeg kan naturligvis ikke utelukke at datagrunnlaget i det aktuelle nyhetsinnslaget holder tilstrekkelig kvalitet. Men i artikkelen hevdes det blant annet at ”Fremskrittspartiet er på flere områder "best i klassen" når det gjelder å håndtere media.” Dette er et svært upresist tema og derfor er det spesielt interessant å se hvordan spørsmålene er stilt.
I tillegg ville publikum naturligvis ha interesse av å se også hvordan andre partier kom ut på undersøkelsen.
Men ingen av disse opplysningene får vi tilgang til, for NRK unnlater å legge ut undersøkelsen for allment innsyn. Jeg opplyser for ordens skyld om at jeg per e-post har spurt journalist Bjørn Grimen i NRK om å legge ut undersøkelsen det refereres til, men jeg har ikke fått svar på henvendelsen.
Når kringkastingsdirektøren gir beskjed om at datamaterialet i meningsmålinger skal publiseres, er det vanskelig å forstå at journalistene har anledning til å ignorere dette. I det hele tatt kommer direktørens klare svar overfor Kringkastingsrådet i et merkelig lys når stadig nye meldinger publiseres uten at datamaterialet legges ved.

Ingen kommentarer: