torsdag 5. mars 2009

Skjulte priser i GPS-land


I fjor kjøpte jeg min første GPS. For en stedvill mann som meg er det fantastisk å skru GPSen på og se hvor jeg er og hvor jeg skal de få gangene jeg bruker bilen.
Men så viser det seg at det koster 599,- å oppdatere kartet? Dette var det ingen som sa noe om da jeg kjøpte GPS'en. Det står heller ikke noe om dette i de mange annonsene for GPS, hverken i salgsaviser eller i nettbutikker.
Det er vanskelig å se relevante forbrukerpolitiske årsaker til at forhandlerne ikke skal informere om hva årlig oppdatering av kart koster. Men når oppdateringen koster kr 599,- kan man jo tenke seg at de ikke akkurat synes at denne lille opplysningen er kjøpsutløsende.
Saken er klaget inn til Forbrukerombudet. Jeg kommer tilbake med ombudets konklusjon.

Ingen kommentarer: